Achim Heine

GOOD MINDFULNESS
Ervaar je jouw dagelijkse leven als druk, gespannen en ‘help – alles tegelijk’?
Mindfulness is de geest leren richten op één object van aandacht. Dit te proberen te doen heeft wetenschappelijk onderbouwde effecten: ons lichaam (hersenen, organen, spieren, bloeddruk) en onze geest (gedachten, emoties, slechte gewoontes) hebben baat bij meer aandacht.
Bijzonder effectief bij burn- out, depressieve klachten, slaapproblemen, pijnklachten, AD(H)D, vermoeidheidsklachten, stress en piekeren.
Hoe doe je dat?
Door een 8- weekse training te volgen. Onderdeel hiervan zijn 8 wekelijkse sessies van 2 1/2 uur en een oefendag, plus dagelijkse oefeningen thuis. Het laatste is een noodzaak om vooruitgang te boeken.
Wat zijn de methoden?
Mindfulness oefeningen doen, thuis en tijdens dagelijkse activiteiten. De oefeningen zijn de bodyscan, ademfocus en bewegingsoefeningen. Met als doel: de aandacht op je zintuigelijke ervaring leren richten. Dat is voldoende, in combinatie met de inhoud van de 8 sessies, het werkboek en de oefeningen in het dagelijks leven.
 
Wat je eruit haalt?
We zijn zo gewend een training te doen om ergens van af te komen. Mindfulness daarentegen brengt wat er toch al in je aanwezig is in je zichtveld. En door dit te observeren en te blijven voelen gebeurd er iets met je situatie. Het is een training waarbij je resultaten boekt door je niet met het resultaat maar met het proces bezig te houden. Paradoxaal, maar bewezen effectief. Je blijft je aandacht op je ervaring richten.
Uiteindelijk leer je dan van je eigen ervaring, niet van de trainer. Je leert beter te luisteren naar jezelf, een korter lijntje te houden met zelfreflectie.
Op deze manier leer je jouw doen en denken beter te begrijpen en aan te sturen. Je ziet beter hoe je op (moeilijke) situaties reageert en kan deze bewuster en zelfverzekerder beantwoorden.
En je leert meer over hoe je eigen geest werkt, hoe je het ‘wilde paard’, dat je denkende geest weleens kan zijn, kunt temmen. 
 
Waarom “good” mindfulness? 
Je aandacht op je ervaring richten is geen kille mentale exercitie zonder effect op je gevoel. Aandacht richten is aan zich al goed. Het laat je zien dat eenvoudig aandacht te geven al meer waardering oplevert in je dagelijks leven.
Wordt de training vergoed?
Veel verzekeraars vergoeden de training, vaak met een aanvullende verzekering, en onder bepaalde voorwaarden. Wij adviseren om je direct te informeren bij je verzekeraar. Hiervoor is het noodzakelijk dat de trainer categorie 1 lid bij de VMBN is, en dat is bij Good Mindfulness het geval.